Τα νέα μας

Τηλεκπαιδευση – συμβουλεσ για πιο αποτελεσματικη μαθηση

Τηλεκπαίδευση – συμβουλές για πιο αποτελεσματική μάθηση

 

Διανύουμε ομολογουμένως μία δύσκολη περίοδο, κατά την οποία η ψυχολογία όλων επηρεάζεται αρνητικά λόγω των περιορισμών και των διαφορετικών συνθηκών. Πλέον, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει εδραιωθεί για τα καλά στα σπίτια, με τους γονείς να προσπαθούν να διατηρήσουν την ισορροπία στο σπίτι, ενώ οι μαθητές έχουν καταπονηθεί αρκετά με την νέα αυτή συνθήκη μάθησης. Αν κάποιο παιδί παρακολουθεί μαθήματα εξ αποστάσεως, πιθανότατα κάποιος ενήλικας το επιβλέπει και το βοηθά στην προσπάθειά του να οργανωθεί και να παρακολουθήσει τα μαθήματα. Ειδικότερα, όταν πρόκειται για παιδιά με δυσλεξία ή παρεμφερείς μαθησιακές δυσκολίες, αυτή η διαδικασία μπορεί να αποτελέσει πρόκληση.

Μαθητές με δυσλεξία και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) αντιμετωπίζουν ιδιαίτερη δυσκολία στο να ανταποκριθούν στην εξ αποστάσεως μάθηση. Συχνά αναφέρουν ότι η οθόνη είναι πολύ κουραστική, τους δημιουργεί πονοκέφαλους και δυσφορία. Μία άλλη δυσκολία είναι ότι ενδέχεται διάφορες ασκήσεις ή θεωρία να παρουσιάζονται περισσότερο γραπτά, μέσω διαφανειών, παρά προφορικά. Κάτι τέτοιο αγχώνει και δυσκολεύει τα παιδιά, που μάχονται να προλάβουν όσα έχει γράψει ο δάσκαλος ή η δασκάλα. Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει γραφοκινητικές δυσκολίες.

Κάποιες στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν τους μικρούς μαθητές είναι οι εξής:

  • Μείνετε σε συνεχή επικοινωνία με τον/την δάσκαλο/α τους, ώστε να διασφαλίσετε την απαιτούμενη συνεργασία και βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει αναπτύξει σχέση εμπιστοσύνης με τον άνθρωπο που του παρέχει την εξ αποστάσεως μάθηση. Έτσι, ο μαθητής δε θα νιώθει άβολα ή δε θα αγχώνεται κάθε φορά που θα ξεκινάει το μάθημά του. Επιπλέον, συζητήστε με το δάσκαλο ή τη δασκάλα του παιδιού για τις πιθανές δυσκολίες του και ζητήστε του να εκφωνεί τις ασκήσεις ή τη θεωρία ταυτόχρονα με την παρουσίαση των διαφανειών.
  • Δημιουργήστε έναν συγκεκριμένο χώρο εργασίας για το μαθητή, καθώς επίσης και μία ρουτίνα διαβάσματος στο πλαίσιο ενός καθημερινού προγράμματος. Η οργάνωση και η οριοθέτηση λειτουργούν ενισχυτικά στη μάθηση και στη συγκέντρωση του παιδιού, ειδικά τώρα που τα δομημένα πλαίσια, όπως σχολείο ή εξωσχολικές δραστηριότητες, εκλείπουν από την καθημερινότητά του.
  • Εμπλουτίστε το πρόγραμμα του παιδιού κατά τη διάρκεια των μαθημάτων με μικρά διαλείμματα. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά στην παρούσα κατάσταση δουλεύουν πολύ περισσότερο και η δυσκολία αυξάνεται στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν χωρίς να βλέπουν δια ζώσης το δάσκαλό τους και τους συμμαθητές τους. Επιπλέον, τα μικρά διαλείμματα είναι ζωτικής σημασίας για τα παιδιά, δεδομένου ότι χρειάζονται τον απαραίτητο χρόνο ώστε να κινηθούν οι μύες του σώματος και να ξεπιαστούν από την πολύωρη καθιστή στάση.
  • Περιορίστε τις δραστηριότητες μπροστά σε υπολογιστή, κινητό ή άλλη οθόνη πέραν του σχολείου. Αντί να βλέπετε videos ή ιστορίες μέσω τάμπλετ/κινητού διαβάστε στο παιδί μία ιστορία, ένα παραμύθι από κάποιο βιβλίο. Ακόμη καλύτερα, ενθαρρύνετε το παιδί σας να διαβάσει εκείνο το αγαπημένο του παραμύθι.
  • Δώστε προσοχή στην ιεραρχία των αναγκών του παιδιού: Τα παιδιά χρειάζεται να νιώθουν ασφαλή συναισθηματικά και σωματικά, να αθλούνται, να ενυδατώνονται και να επισιτίζονται επαρκώς, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στη μάθηση στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Παρόλο που αυτό μπορεί να φαίνεται προφανές και αυτονόητο, μη ξεχνάτε ότι τα παιδιά συχνά ξεχνιούνται μπροστά στην οθόνη, ειδικά όταν πρόκειται για πολύωρη ενασχόληση. Σημειώστε τους ένα πρόγραμμα με σνακ ή χυμούς και νερό και φροντίστε να τηρούν καθημερινή σωματική άσκηση. Δείτε το σαν παιχνίδι, αθληθείτε μαζί τους!



Αμαλία Κρητικού,
Ειδική Παιδαγωγός

Μοιραστείτε το άρθρο: