Τα νέα μας

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: ΠΩΣ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΜΕΣΩ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: ΠΩΣ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΜΕΣΩ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Αυτό το άρθρο είναι σχετικό με την ενίσχυση της ομιλίας του παιδιού σας μέσω καθημερινών δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στο σπίτι. Αν ακόμα δεν έχει πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση από κάποιο ειδικό – λογοθεραπευτή, ώστε να σας κατατοπίσει σχετικά με τη διαταραχή που μπορεί να έχει το παιδί σας, καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιο κέντρο λογοθεραπείας. Ίσως υπάρχουν κάποιες δυσκολίες οι οποίες οφείλονται σε προβλήματα που αφορούν τη δομή ή τη λειτουργικότητα των αρθρωτών. Επίσης, πρέπει να γνωρίζετε τη διαφορά μεταξύ της ομιλίας και του λόγου, ώστε να σας βοηθήσει αυτό το άρθρο.

  • Η ομιλία είναι αυτό που «λέει» ο κάθε άνθρωπος. Αφορά τους ήχους που αρθρώνει και κατά πόσο αυτοί είναι κατανοητοί από τους υπόλοιπους.
  • Ο λόγος αφορά βαθύτερες έννοιες. Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο λόγος, εννοούμε πόσο καλά μπορεί να κατανοήσει τις πληροφορίες που προσλαμβάνει ένας άνθρωπος (αυτά που ακούει, βλέπει ή διαβάζει) και κατά πόσο μπορεί να μεταφέρει μέσω τις επικοινωνίας σε άλλους τις απόψεις του, να εκφράσει τις ανάγκες του και τα «θέλω» του.

Ένας άνθρωπος μπορεί να παρουσιάζει διαταραχή μόνο στην ομιλία, το λόγο ή και στα ΔΥΟ. Παρακάτω θα σας αναφέρω κάποιες τεχνικές ενίσχυσης της ομιλίας και συγκεκριμένα της άρθρωσης, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν στο σπίτι, μέσω των καθημερινών δραστηριοτήτων.

  1. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας, μπορείτε να δίνετε έμφαση στον ήχο – στόχο τονίζοντάς τον, π.χ. για τον ήχο /v/, ββββάτραχος.
  2. Παροτρύνετε τα παιδιά σας να σας παρακολουθούν στο στόμα. Τα παιδιά μαθαίνουν πολλά, μόνο και μόνο επειδή παρακολουθούν το στόμα κάποιου. Κάποια, μαθαίνουν να προφέρουν σωστά τους ήχους απλώς με την επαναλαμβανόμενη έκθεσή τους και την παρατήρηση ορθών μοντέλων ομιλίας.
  3. Πείτε τους να μιλάνε πιο αργά. Πολλά παιδία μπορούν να προφέρουν τέλεια μεμονωμένες λέξεις ή προτάσεις. Όταν πρόκειται όμως να περιγράψουν το φαγητό που έφαγαν το μεσημέρι ή το αγαπημένο τους παιχνίδι, μιλούν τόσο γρήγορα που οι ήχοι των λέξεων ακούγονται παραμορφωμένοι. Μπορείτε να πείτε στα παιδιά σας να μειώσουν το ρυθμό της ομιλίας τους με το να χτυπούν σταθερά το χέρι τους ή το πόδι τους κάθε φορά που λένε μια λέξη.
  4. Χρησιμοποιείστε λούτρινα ζώα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πάρετε ένα λούτρινο παπί και να το κάνετε να πηδάει πάνω σε τουβλάκια, λέγοντας «πα πα πα», αν ο στόχος σας είναι η βελτίωση της άρθρωσης του /p/.
  5. Χρησιμοποιείστε ελικοειδή καλαμάκια. Όσες περισσότερες έλικες έχουν, τόσο το καλύτερο. Κάθε φορά που το παιδί σας θέλει να πιεί κάτι, μπορείτε να του πείτε να χρησιμοποιήσει ένα καλαμάκι.  Όταν το παιδί ρουφάει, η γλώσσα του κινείται προς τα πίσω, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της κινητικότητάς της και την ενδυνάμωσή της. Αν κάποιος έχει αδύναμη γλώσσα ή η γλώσσα του έχει περιορισμένη κινητικότητα, αυτό θα επηρεάσει την ομιλία. Έτσι, όσες περισσότερες έλικες έχει το καλαμάκι, τόση περισσότερη δύναμη θα πρέπει να βάλει στη γλώσσα του ώστε να ρουφήξει το υγρό.
  6. «ΚΟΨΤΕ» ΤΗΝ ΠΙΠΙΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΠΟΥΚΑΛΙΑ ΜΕ ΘΗΛΗ. Πολλά παιδιά εξακολουθούν να θέλουν την πιπίλα ή το μπουκάλι τους με το γάλα για να κοιμηθούν, παρόλο που βρίσκονται σε ηλικία που δε θα έπρεπε να χρησιμοποιούν τέτοια αντικείμενα. Είναι σύνηθες, να βελτιώνεται σημαντικά η ομιλία των παιδιών που «κόβουν» την πιπίλα εντός του 1ου έτους ή των 18 μηνών.

Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί ότι αυτές οι στρατηγικές ενίσχυσης της ομιλίας δεν αντικαθιστούν τη λογοθεραπεία η οποία πραγματοποιείται από εξειδικευμένους λογοθεραπευτές. Μπορούν όμως να δράσουν επικουρικά στη θεραπεία που κάνει το παιδί σας.

 

Ποδιάς Κωνσταντίνος

Λογοθεραπευτής

 

Πηγή:https://reachthroughspeech.com/2018/09/14/how-to-improve-your-childs-speech-at-home-using-everyday-activities/

                

Μοιραστείτε το άρθρο: