Τα νέα μας

ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΥΜΕ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ "ΣΠΙΤΙΚΑ" ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΥΜΕ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ

Πολλές φορές αναζητάμε παιχνίδια για να περάσουν ευχάριστα τον ελεύθερό τους  χρόνο τα παιδιά μας ή κι εμείς μαζί τους με αποτέλεσμα να σπαταλάμε αρκετό χρόνο και χρήματα σε επιτραπέζια αφού ταυτόχρονα επιθυμούμε τα επιλεγμένα παιχνίδια να καλλιεργούν και δεξιότητες. Μια εναλλακτική λύση είναι  παιχνίδια που δεν χρειάζονται ταμπλό, οδηγίες ή εξειδικευμένα αντικείμενα παρά μόνο αντικείμενα που βρίσκουμε μέσα στο σπίτι, παιχνίδια που εμπνεόμαστε εμείς οι ίδιοι. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να καλλιεργήσουμε την δημιουργικότητα και την ευελιξία των παιδιών μας δίνοντας τους το παράδειγμα και εμπλέκοντάς τα στην εύρεση παραλλαγών των «homemade» παιχνιδιών. Αποδεδειγμένα, μικροί και μεγάλοι διασκεδάζουν περισσότερο. Παρακάτω θα βρείτε μερικές ιδέες, μην διστάσετε όμως να πειραματιστείτε!

  1. Παιχνίδι λέξεων

Ξεκινάμε με μία λέξη και ο κάθε συμμετέχοντας θα πρέπει να βρει μια λέξη που να ξεκινά με την τελευταία συλλαβή της προηγούμενης. Ανάλογα με την ηλικία, τις δυνατότητες και το πόσες φορές το έχουμε παίξει γίνονται διάφορες παραλλαγές:

-οι λέξεις που καλείται να πει ο καθένας μπορεί να είναι και ψεύτικες (αλλά να ξεκινούν από τη σωστή συλλαβή)

-οι λέξεις μπορεί να ξεκινούν από το τελευταίο φώνημα της προηγούμενης.

-επιλογή συγκεκριμένων φωνημάτων και εύρεση αντικειμένων μέσα στο σπίτι που να ξεκινούν από αυτό, όποιος φέρει τα περισσότερα κερδίζει.

- επιλογή συγκεκριμένων φωνημάτων και εύρεση λέξεων που ξεκινούν από αυτό ανα κατηγορία ( κάτι σαν το όνομα, ζώο, πράγμα).

  1. Το παιχνίδι του supermarket

Ξεκινά με τη φράση : πήγα στο supermarket και αγόρασα… συμπληρώνοντας με ένα προϊόν που βρίσκουμε εκεί. Ο κάθε παίκτης πρέπει να επαναλάβει τη φράση λέγοντας τα προϊόντα που ανέφεραν οι προηγούμενοι και βάζοντας ένα δικό του στο τέλος. Χάνει όποιος ξεχάσει κάτι ή για μεγαλύτερη δυσκολία αν αλλάξει τη σειρά. Παραλλαγές:

- όσο δυσκολεύει και η μνημονική ικανότητα βελτιώνεται μπορεί το αντικείμενο να συνοδεύεται από αριθμό ( δηλαδή 2 πακέτα μακαρόνια)

- για να μη βαριέται το παιδί μπορεί ο χώρος ή η δραστηριότητα να αλλάζει πχ πήγα στο πάρκο κι έπαιξα… ή έφτιαξα τη βαλίτσα μου για τις διακοπές και έβαλα μέσα…

  1. Εικονο-ιστορίες

Μαζεύουμε εικόνες από περιοδικά, τις κολλάμε και φτιάχνουμε προφορική ιστορία. Η ιστορία μπορεί να μην βγάζει και νόημα, να είναι αστεία αλλά με κατανόηση από πλευράς του παιδιού του αστείου και του μη λογικού. Κάθε φορά το παιδί αναδιηγείται την ιστορία συμβουλευόμενο τις εικόνες και παραλλάσσοντάς την ενδεχομένως.

  1. Βάλε ήχο

Χρησιμοποιώντας κάποιο γνωστό παραμύθι ή κάποια αυτοσχέδια ιστορία ο γονέας, ενώ διαβάζει στο παιδί, το παρακινέι και το βοηθά να βάλουν ήχο ( πχ στην πρόταση «το ξυπνητήρι χτύπησε» πρέπει το παιδί να κάνει είτε με το στόμα είτε με ένα αντικείμενο έναν μακρόσυρτο ήχο). Αυτή η διαδικασία μπορεί να ηχογραφηθεί και μετά να απομονωθούν οι ήχοι, προκειμένου να μαντέψει το παιδί σε τι παραπέμπουν.

  1. Χαλασμένο τηλέφωνο

Το γνωστό σε όλους. Παραλλαγές:

-για έξτρα δυσκολία ο πρώτος μπορεί να ψιθυρίσει μια πρόταση.Επίσης μπορούν να μπουν και χωροχρονικές έννοιες.

-χαλασμένη ζωγραφιά. Ο πρώτος παίκτης δείχνει στον δεύτερο μια απλή ζωγραφιά και ο επόμενος πρεπει να την φτιάξει από μνήμης κ.ο.κ.

-χαλασμένη ζωγραφιά στην πλάτη. Ο καθένας ζωγραφίζει αυτό που ένιωσε στην πλάτη του από τον άλλον.

-χαλασμένη παντομίμα.

  1.  Βρες τι κοιτάω

Ένας παίκτης επιλέγει ένα αντικείμενο στο χώρο και αρχίζει να το περιγράφει στους υπόλοιπους. Όποιος το βρει κερδίζει. Παραλλαγές:

-αν το παιδί δυσκολεύεται στην περιγραφή μπορούμε να κάνουμε ερωτήσεις ( πχ τι χρώμα έχει;)

-εναλλακτικά μπορεί η περιγραφή να γίνει με παντομίμα και τοποθέτηση του σώματος.

-εναλλακτικά μπορεί να γίνει με ζωγραφιά.

  1. Πιάσε με το μανταλάκι

Κάθε παίκτης είναι μια ομάδα. Σκορπίζουμε πον πον ή άλλα μικρά αντικείμενα στο πάτωμα και με μανταλάκια προσπαθεί ο καθένας να πιάσει τα αντικείμενα και να τα μεταφέρει στο κουβαδάκι του. Όποιος μαζέψει τα περισσότερα πον-πον κερδίζει. Παραλλαγή:

-Μαντήλια σκορπισμένα κάτω και ο καθένας τα μαζεύει με το πόδι, βάζοντάς τα σε καλάθι. Όποιος μαζέψει περισσότερα κερδίζει.

  1. Ψαχουλεύοντας

Κάθε παίκτης με καλυμμένα μάτια προσπαθεί να μαντέψει αντικείμενα που του φέρνουν μπροστά του οι άλλοι, χρησιμοποιώντας μόνο την αφή. Κερδίζει όποιος μαντέψει τα περισσότερα. Παραλλαγές:

-για έξτρα δυσκολία περιγράφει τι νιώθει. Για παιδιά που δυσκολεύονται ίσως χρειαστούν καθοδήγηση από τους γονείς.

-ο παίκτης με κλειστά μάτια οδηγείται από τον συμπαίκτη στο αντικείμενο που πρέπει να αναγνωρίσει.

  1. Άκου και κάνε

Ένας παίκτης δίνει προφορικές εντολές και οι άλλοι εκτελούν. Πχ κούνα δύο φορές το κεφάλι ή πιάσε το δεξί αυτί με το αριστερό χέρι. Όποιος κάνει λάθος χάνει και μπορεί να δίνει τις εντολές. Παραλλαγή:

-δες και κάνε. Η εντολή είναι οπτική και οι υπόλοιποι μιμούνται τον αρχηγό. Για έξτρα δυσκολία δεν παίζουν όλοι μαζί αλλά όταν έρχεται η σειρά του καθενός πρέπει να κάνει ότι έκανε ο προηγούμενος και μια κίνηση δική του. Όποιος ξεχάσει κίνηση ή κάνει λάθος χάνει.

    10.  Άκου και βρες

Δίνεται εντολή από κάποιον για εύρεση 2-3 αντικειμένων και οι υπόλοιποι πρέπει να την εκτελέσουν. Ο πιο γρήγορος κερδίζει. Πχ βρείτε μια μικρή πετσέτα, ένα άσπρο παπούτσι κι ένα ελαφρύ μπουφάν.
   11.
  Φρουτοσαλάτα

Σε κάθε παίκτη δίνεται ο ρόλος ενός φρούτου, όλοι φτιάχνουν κύκλο και ένας στη μέση. Αυτός που κάθεται στη μέση αναφέρει ένα φρούτο και όσοι έχουν το συγκεκριμένο αλλάζουν θέσεις, όποιος δεν προλάβει θέση μπαίνει στην μέση και ξαναλέει ένα φρούτο. Παραλλαγές:

-αντί για φρούτα επιλέγεται άλλη κατηγορία, πχ ζώα

-αντί για κατηγορία μπορούν να λέγονται συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, πχ όσοι φορούν γυαλιά ή σε όσοι προτιμούν το παγωτό σοκολάτα.

-για έξτρα δυσκολία μπορεί να ακούγεται ένα γνωστό τραγούδι και ο καθένας περιμένει να ακουστεί συγκεκριμένη-προκαθορισμένη λέξη για να αλλάξει θέση.

Καλή σας διασκέδαση!!

Κουμπούρου Αναστασία
Ψυχολόγος-Ειδική Παιδαγωγός

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μοιραστείτε το άρθρο: