Τα νέα μας

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Τι είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι η νευρολογική λειτουργία που ευθύνεται για την επεξεργασία ερεθισμάτων ,τα οποία προέρχονται τόσο από το σώμα μας όσο και από το περιβάλλον, μέσω των αισθήσεων. Τα  μέρη του νευρικού μας συστήματος συνεργάζονται ώστε ο καθένας μας να μπορεί να δρα και να προσαρμόζεται μέσα στο περιβάλλον του. Χάρις στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση μπορούμε να ανταπεξέλθουμε αποτελεσματικά σε καταστάσεις, να παίξουμε, να μάθουμε, να κάνουμε φίλους, ακόμα και να μείνουμε μακριά από κινδύνους.

Για τα περισσότερα άτομα η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση ξεκινά από την αρχή της ζωής τους και αναπτύσσεται ομαλά μέσα από το παιχνίδι και τις ελεύθερες δραστηριότητες, ως μία φυσική εξέλιξη της ωρίμανσης του εγκεφάλου. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που η διαδικασία αυτή διαταράσσεται, με αποτέλεσμα δυσκολίες στη μάθηση και τη συμπεριφορά.

Όταν η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση διαταράσσεται

Οι αισθήσεις μας, όταν λειτουργούν οργανωμένα, μας δίνουν τη δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε , να επεξεργαζόμαστε, να διακρίνουμε, να γνωρίζουμε και να αισθανόμαστε ασφαλείς μέσα στον κόσμο που μας περιβάλλει. Τι συμβαίνει όμως όταν αυτές απορυθμίζονται και πώς αυτό μας επηρεάζει;

Μερικά παραδείγματα είναι αρκετά για να κατανοήσουμε τις δυσκολίες που προκύπτουν από τη διαταραχή της επεξεργασίας των περιβαλλοντικών ερεθισμάτων και τη σπουδαιότητα της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης!

Όταν οι Αισθήσεις διαταράσσονται, το άτομο...
Ιδιοδεκτικότητα-Προσκρούει σε αντικείμενα αδιάκριτα.
-Δαγκώνει αντικείμενα ακόμα και άτομα.
-Δεν ορίζει τη χρήση των μυών του.
-Σπάει πράγματα.
Αιθουσαία Αίσθηση-Αποφεύγει το παιχνίδι στην παιδική χαρά, μετακίνηση με αυτοκίνητο ή μετρό, το ασανσέρ.
-Δεν έχει καλή ισορροπία.
-Μοιάζει αποπροσανατολισμένο.
-Κινείται επικίνδυνα στο χώρο.
Αφή-Αντιδρά αρνητικά όταν το αγγίζουν.
-Αντιδρά αρνητικά στο πλύσιμο δοντιών, το κόψιμο νυχιών κλπ.
-Δεν αντιλαμβάνεται τραυματισμούς.
-Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει αντικείμενα (π.χ. μολύβι, ψαλίδι, κουμπιά).
Όραση-Αποφεύγει τη βλεμματική επαφή με άτομα.
-Δυσκολεύεται να προσέξει σε μια δραστηριότητα.
-Δυσκολεύεται να αντιγράψει από πίνακα.
-Έχει φτωχό χωρικό προσανατολισμό.
Ακοή-Αντιδρά υπερβολικά σε ξαφνικούς ήχους.
-Φοβάται γνώριμους ήχους.
-Δεν συγκρατεί εντολές.
-Δεν επικοινωνεί λεκτικά.
Όσφρηση-Απορρίπτει φαγητά λόγω της οσμής τους.
-Αποφεύγει μπάνιο, λούσιμο λόγω της οσμής των προϊόντων.
-Δεν αντιλαμβάνεται επικίνδυνες οσμές (π.χ. καπνό).
Γεύση-Αντιδρά αρνητικά στο πλύσιμο δοντιών.
-Δεν επισκέπτεται τον οδοντίατρο.
-Δεν διακρίνει τα φαγώσιμα από τα μη φαγώσιμα είδη.
-Έχει φτωχό διαιτολόγιο.

Εργοθεραπεία και Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Η Εργοθεραπεία συχνά χρησιμοποιεί την θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης σαν θεραπευτικό εργαλείο. Ο Εργοθεραπευτής αρχικά αξιολογεί τις δυνατότητες του ατόμου και στη συνέχεια διαμορφώνει το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα που θα ενισχύσει τις δεξιότητες και θα στηρίζει τις ανάγκες του. Επιλέγει δραστηριότητες που «εκπαιδεύουν» τις αισθήσεις και προάγουν τη μάθηση και την προσαρμοστικότητα.

      Ομάδες οι οποίες μπορούν να ωφεληθούν από Εργοθεραπευτική παρέμβαση που στηρίζεται στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι:

  Άτομα με Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας

  Άτομα με Αναπτυξιακές Διαταραχές

  Άτομα με Μαθησιακές Δυσκολίες

  Άτομα με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής

  Άτομα με Διαταραχές στο Συναίσθημα και τη  Συμπεριφορά

Στο κέντρο μας παρέχεται αξιολόγηση και  παρέμβαση στις διαταραχές αισθητηριακής ολοκλήρωσης από εξειδικευμένο εργοθεραπευτή σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο.

Μοιράστε το άρθρο: