Τα νέα μας

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΙ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

Είναι ταραγμένη και δεν μπορώ να καταλάβω τι λέει.

Είναι μια χαρά μέχρι που αγχώνεται, μετά απλώς «κλειδώνει».

Όταν είναι πολύ ενθουσιασμένος, είναι δύσκολο να τον βοηθήσω να συγκεντρωθεί ώστε να μου εκφράσει αυτό που θέλει.

Βρίσκεται το παιδί σας σε αυτήν την κατάσταση και δεν μπορείτε να βρείτε την αιτία; Μπορεί να σχετίζεται με την αισθητηριακή επεξεργασία!

Τι είναι η αισθητηριακή επεξεργασία;

Με λίγα λόγια, η αισθητηριακή επεξεργασία είναι το πώς ο εγκέφαλός αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω μας (π.χ. μυρωδιές, ήχους, εικόνες, συναισθήματα, ακόμα και το τι σκεφτόμαστε/ πώς αισθανόμαστε για κάτι). Κάθε μέρα, ο εγκέφαλός μας πρέπει να επεξεργαστεί όχι μόνο το τι συμβαίνει γύρω μας, αλλά και τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος ενώ ταυτόχρονα εστιάζει στις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Είναι σύνηθες, τα παιδιά με διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία, να έχουν και δυσκολίες στο λόγο – ομιλία τους. 

Πώς είναι οργανωμένος ο εγκέφαλος;

Η επικοινωνία μας φαίνεται μια αρκετά απλή διαδικασία. Στην πραγματικότητα όμως, δεν είναι! Διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου πρέπει να «συνεργαστούν» μεταξύ τους σε πολύ γρήγορο χρόνο, ώστε:

  1. Να αποφασίσουμε τι θέλουμε να πούμε (αυτό είναι η «γλώσσα»).
  2. Να οργανώσουμε το πώς θα το πούμε (αυτό περιλαμβάνει δεξιότητες όπως η γραμματική και η αντίληψη της αλληλουχίας των γεγονότων).
  3. Να παράγουμε τις λέξεις σωστά (η κατάλληλη ενεργοποίηση των μυών που εμπλέκονται με την ομιλία από τον εγκέφαλο).

Αυτές είναι πολλές πληροφορίες τις οποίες ο εγκέφαλος ενός παιδιού πρέπει να επεξεργαστεί! Κάποιες φορές, αν ένα παιδί δεν είναι καλά οργανωμένο (υπέρ ή υποτονικό εξαιτίας των ερεθισμάτων του περιβάλλοντος), ίσως δούμε τις ικανότητες επικοινωνίας να καταρρέουν. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι εργοθεραπευτές μπορούν βρουν τα αίτια της κατάρρευσης και να σας δώσουν πολύτιμες συμβουλές.

Τι μπορεί να κρύβεται πίσω από τις «ακατάλληλες» συμπεριφορές;

Μερικές φορές, τα παιδιά που φαίνεται να συμπεριφέρονται άσχημα, ίσως να μην είναι απλώς άτακτα. Μπορεί να έχουν δυσκολίες στην αυτό-ρύθμιση, στην επεξεργασία διάφορων ερεθισμάτων του περιβάλλοντος ή διαταραχή στην αισθητηριακή επεξεργασία.

Συνεπώς, αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στη συγκέντρωση, στην εστίαση της προσοχής και στην παραμονή σε σταθερή θέση. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να είναι τόσο ενθουσιασμένο με το καινούριο του παιχνίδι, που να μην είναι σε θέση να εκφράσει τις ανάγκες του ή τις επιθυμίες του.

Πώς βοηθάμε τα παιδιά με διαταραχή λόγου – ομιλίας κι αισθητηριακής επεξεργασίας; 

Ένας βασικός στόχος για τα παιδιά με διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας και προβλήματα λόγου, είναι η κατάκτηση δεξιοτήτων λειτουργικής επικοινωνίας. Ακόμα πιο σημαντικό είναι ξέρουν αυτούς τους τρόπους επικοινωνίας οι γονείς και οι φροντιστές του παιδιού (δάσκαλοι, κλπ.). Το κλειδί σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η συνέπεια.

Για ένα παιδί που είναι μη – λεκτικό, το σημαντικό είναι να εκφραστεί, χρησιμοποιώντας εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας με κάρτες ή σε ηλεκτρονικές συσκευές (π.χ. tablet).

Το πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να έχουν τις ικανότητες ώστε να μη φτάσουν στην κατάρρευση. Επομένως, είναι απαραίτητο να μάθουν σε ένα δομημένο περιβάλλον δεξιότητες που ενισχύουν την επικοινωνία, ώστε σε επόμενο στάδιο να μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν στην καθημερινότητά τους.

Ελπίζω αυτό το άρθρο να σας βοηθήσει!

 

Ποδιάς Κωνσταντίνος

Λογοθεραπευτής

 

Πηγή: https://theinspiredtreehouse.com/sensory-processing-disorder-and-speech-problems/

Μοιραστείτε το άρθρο: