Τα νέα μας

ΔΥΣΛΕΞΙΑ: Η ΜΕΘΟΔΟΣ ORTON-GILLINGHAM

ΔΥΣΛΕΞΙΑ: Η ΜΕΘΟΔΟΣ ORTON-GILLINGHAM

Η μέθοδος Orton- Gillingham ή αλλιώς πολυαισθητηριακή μέθοδος αποτελεί μια προσέγγιση εκμάθησης της σύνδεσης των φωνημάτων και των γραφημάτων προκειμένου να επιτευχθεί η διαδικασία της ανάγνωσης και της γραφής. Οι δημιουργοί της μεθόδου , από τους οποίους πήρε και την ονομασία της, ήταν ο νευροψυχίατρος και παθολόγος Samuel Torrey Orton (1879-1948) και η παιδαγωγός και ψυχολόγος Anna Gillingham (1878-1963). Οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι όταν το διάβασμα, το γράψιμο και η κατανόηση των δομικών στοιχείων της γλώσσας δεν γίνονται εύκολα κατανοητά από κάποια παιδιά όπως αυτά που έχουν δυσλεξία, η αξιοποίηση όλων των αισθήσεων για την εκμάθηση των γραμμάτων και των φωνημάτων βοηθάει σημαντικά. Δεκαετίες μετά στα χέρια των ειδικών, είναι μια πολύ αποτελεσματική μέθοδος, ένα πολύτιμο εργαλείο που προσαρμόζεται σε κάθε πρόγραμμα παρέμβασης.

Η προσέγγιση χαρακτηρίζεται ως πολυαισθητηριακή, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν τα γράμματα και τους ήχους τους μέσα από εναλλακτικά υλικά πέραν του μολυβιού και του χαρτιού. Συχνά η εν λόγω μέθοδος εφαρμόζεται σε διδασκαλία 1 προς 1, αν και είναι αποτελεσματική και σε ολιγομελή τμήματα διδασκαλίας. Η διδακτική μέθοδος είναι πλήρως εξατομικευμένη στις ανάγκες του εκάστοτε παιδιού και αυτός είναι ένας από τους λόγους που η μέθοδος έχει υψηλά ποσοστά επιτυχίας. Τα παιδιά «διερευνούν» τα στοιχεία της γλώσσας, ανακαλύπτοντας τα χαρακτηριστικά τους. Μια συνήθης πρακτική εμπνευσμένη από τη μέθοδο είναι να «γράφουν» με τα δάχτυλά τους τα γράμματα σε ειδική άμμο ή στον αέρα.  Μία άλλη πρακτική είναι τα παιδιά να περπατάνε στην αίθουσα με βήματα που σχηματίζουν ένα γράμμα. Σκοπός της μεθόδου είναι τα παιδιά να αντιληφθούν τη χρήση των δομικών στοιχείων της γλώσσας, τον σχηματισμό και τον ήχο -φωνή- τους.

Κρητικού Αμαλία
Ειδική Παιδαγωγός

Μοιραστείτε το άρθρο: