Τα νέα μας

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΣΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΑΦ

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΣΤΑ ΑΔΕΡΦΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΑΦ

Οι απαιτήσεις της φροντίδας για ένα παιδί μέσα στο φάσμα του αυτισμού, έχουν επιπτώσεις αναπόφευκτα στις αλληλεπιδράσεις των γονέων με τα άλλα παιδιά τους και είναι σαφές ότι τα νεότερα αδέρφια ειδικότερα, είναι πιθανό να επηρεαστούν αρνητικά απ' αυτό και μπορούν, δικαιολογημένα, να νιώθουν αγανάκτηση. Αν οι γονείς καταφέρουν να έχουν ξεχωριστό προσωπικό χρόνο μαζί τους θα είναι πολύ βοηθητικό για εκείνα. Προφανώς, αυτό δεν είναι πάντα εύκολα να επιτευχθεί. Μερικοί γονείς κατορθώνουν να παιρνούν χρόνο και με  τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας  τις ώρες που το παιδί βρίσκεται στο σχολείο, σε κάποια δραστηριότητα ή κοιμάται. Άλλοι γονείς χωρίζουν το χρόνο μεταξύ τους, έτσι ώστε ο ένας να μπορεί να περάσει το χρόνο με τα άλλα παιδιά, ενώ ο άλλος να ασχολείται ποιοτικά με το παιδί με αυτισμό. Παρόλες τις σημαντικές προσπάθειες που γίνονται από τους γονείς παρατηρείται συχνά τα αδέλφια των παιδιών με ΔΑΦ να εμφανίζουν συμπεριφορές οι οποίες θα πρέπει να ανησυχούν τους γονείς .Μερικές χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορούν οι γονείς να διαχειριστούν τις ανησυχίες των παιδιών είναι: «Το κουτί των ανησυχιών», «Η κούκλα των ανησυχιών», ξεχωριστός χρόνος για τα αδέλφια, χώρος χαλάρωσης, ομάδες αδερφών.

Χειρισμός ανησυχιών

Κάθε βράδυ, πριν το παιδί πάει για ύπνο, ζητήστε του να σας πει έξι πράγματα που ευχαριστήθηκε μέσα στην ημέρα. Μερικά παραδείγματα :

• το ωραίο γλυκό στο γεύμα

 • όταν ο φίλους μου μού είπε μπράβο

 • όταν με αγκάλιασε η γιαγιά

• όταν είδα  την αγαπημένη μου σειρά

 • όταν έπαιξα ποδόσφαιρο στο πάρκο

• όταν πήρα ένα αυτοκόλλητο στο σχολείο

 • όταν μου χαμογέλασε ο αδελφός μου

Σκοπός αυτής της δραστηριότητας είναι να φέρετε το παιδί σε μια χαλαρή και θετική κατάσταση πριν πάει για ύπνο. Οι χημικές ουσίες στον εγκέφαλό μας που είναι υπεύθυνες για τη διάθεση, αλλάζουν ανάλογα με το τι σκεφτόμαστε, και το να σκεφτόμαστε θετικά πράγματα δημιουργεί περισσότερες χημικές ουσίες «καλής διάθεσης». Αυτή είναι μια καλή δραστηριότητα για να την κάνουν και οι γονείς! 

Κούκλες ανησυχιών

Πρόκειται για μικρές κουκλίτσες που πουλιούνται μέσα σε κουτί ή σακουλάκι και μπορείτε να τις αγοράσετε σε πολλά μαγαζιά. Οι  οδηγίες που δίνουμε στα παιδιά είναι : « Αν έχεις κάποιο πρόβλημα, τότε μοιράσου το με μία κούκλα ανησυχιών. Πριν πας για ύπνο, πες από μία ανησυχία σε κάθε κούκλα και έπειτα βάλε τις κάτω απ’ το μαξιλάρι σου. Όσο κοιμάσαι, οι κούκλες θα σου πάρουν τις ανησυχίες μακριά !»  Στα μικρά παιδιά, ιδιαίτερα, αρέσει πολύ να τις χρησιμοποιούν. Κάποια μεγαλύτερα παιδιά προτιμούν αντί γι’ αυτό να γράφουν κάπου τις ανησυχίες τους.

 

Κουτί ανησυχιών 

 Διακοσμήστε ένα μικρό κουτί με καπάκι. Το κουτί μπορείτε να το διακοσμήσετε με ότι αρέσει στο παιδί από αυτοκόλλητα ποδοσφαίρου μέχρι χρυσόσκονη και φτερά. Το να αφιερώσετε χρόνο για να το κάνετε να δείχνει  όμορφο θα βοηθήσει το παιδί σας να αισθανθεί ότι έχει έναν ιδιαίτερο σκοπό.  

Βάλτε μέσα στο κουτί ένα σημειωματάριο καθώς και ένα στυλό. Όποτε μια ανησυχία ή δυσάρεστη σκέψη τους έρχεται στο μυαλό, τα αδέλφια  μπορούν να τη γράφουν σε ένα φύλλο χαρτί και να το βάζουν μέσα στο κουτί. Στο τέλος της ημέρας μπορούν να τα βγάζουν από το κουτί και να τα συζητούν μαζί σας. Αν είναι δύσκολο να το κάνετε κάθε μέρα, κλείστε ένα «ραντεβού» κάθε εβδομάδα, όπου θα μπορείτε να δώσετε στο παιδί σας το χρόνο σας και  την προσοχή σας.

Ξεχωριστός χρόνος για τα αδέλφια 

Παράλληλα με την προσπάθεια ενσωμάτωσης  του παιδιού με Αυτισμό ως ίσο μέλος της οικογένειας,  είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι, όταν  υπάρχουν άλλα παιδιά στην οικογένεια, έχουν  ανάγκη από χρόνους που να είναι ξεχωριστοί.  

Οι οικογένειες συχνά πιέζονται να βρουν  κάποιο ξεχωριστό χρόνο για τα  αδέλφια. Σε αυτό τον χρόνο μπορούν να έχουν  για να κουβεντιάσουν  απλά με τους γονείς ή να κάνουν μία  δραστηριότητα μαζί. Μπορεί να είναι ένα βράδυ  την εβδομάδα, ένα Σάββατο πρωί, ή ακόμη και  λίγα λεπτά πριν τον ύπνο κάθε βράδυ. 

Η πραγματικότητα είναι ότι πολλοί γονείς δεν  έχουν ούτε τις αντοχές, ούτε την ενέργεια για  να δώσουν στα άλλα τους παιδιά ακριβώς  τον ίδιο βαθμό προσοχής. Δεν είναι απαραίτητο οι γονείς να  μοιράζουν ακριβώς τον ίδιο χρόνο  σε κάθε παιδί. Αυτό που είναι σημαντικό, ωστόσο,  είναι η ευκαιρία να αισθανθούν τα αδέλφια ότι είναι ξεχωριστά για τους γονείς τους και να  νιώσουν ότι προσπαθούν να αποκαταστήσουν  την ισορροπία όσον αφορά την προσοχή που  δέχονται. 

Χώρος χαλάρωσης 

Ακριβώς όπως οι ενήλικες χρειάζονται το δικό  τους χρόνο και χώρο, έτσι τον χρειάζονται και τα  αδέλφια. Εάν αυτό είναι εφικτό, είναι χρήσιμο τα αδέλφια να έχουν το δικό τους υπνοδωμάτιο, ωστόσο, επειδή  δεν υπάρχει πάντα αυτή η δυνατότητα, είναι ακόμα πιο σημαντικό να παρέχεται εναλλακτικές επιλογές: το μπάνιο, κάποιο άλλο δωμάτιο του σπιτιού, η αποθήκη, το γκαράζ. 

Ομάδες αδερφών 

Τα αδέλφια θα πρέπει να έχουν προσωπικό κίνητρο να συμμετέχουν σε μια ομάδα και   όχι να εξαναγκάζονται γι’ αυτό από άλλους.  Οι ομάδες αυτές είναι συνήθως σχετικά μικρές  σε μέγεθος, διεξάγονται από επαγγελματίες,  λαμβάνουν υπόψιν την ηλικία, έχουν  περιορισμένη χρονική διάρκεια και γίνονται σε  καθορισμένους και τακτούς χρόνους.

Μπορούν :

• Να κάνουν ένα διάλειμμα, απαλλαγμένα από τις πρόσθετες ευθύνες του σπιτιού

 • Να βιώσουν την εμπειρία του να είναι το επίκεντρο της προσοχής 

•Ανακουφίζουν το αίσθημα απομόνωσης – συναντούν άλλα αδέλφια που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις.  

•Αναγνωρίζουν συναισθήματα – συζητούν και εκτιμούν την αξία των μοναδικών συναισθημάτων και εμπειριών του να είσαι αδελφός ή αδελφή ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού. 

• Μαθαίνουν πώς να χειρίζονται δύσκολες καταστάσεις και να εντοπίζουν δίκτυα υποστήριξης.  

• Μαθαίνουν περισσότερα για τη διαταραχή του αδερφού  ή της αδερφής τους.

 

Χαχλαδάκη Ήρα

Ψυχολόγος – Ειδική Παιδαγωγός

Μοιραστείτε το άρθρο: